Uluslararasılaşmak

Yurtdışında Şirket Kurmak, Uluslararasılaşmak mıdır?

Hangi ülkede olursanız olun, kime sorsanız hep bir B Planımız olsun diyerek konuyu özetler ve içerisinde gizlediği hayallerini bir çırpıda soluk almadan sıralamaya başlar. Ancak tam da burada şunu sormak lazım; “gerçekten yurtdışında şirket kurabilir miyiz?”

Cevabı biliyorsunuz, mümkün! insanoğlu neyi istedi de başaramadı? Ama şunu öncelikle belirlemek gerekir, farklı bir destinasyon senin geleceğin mi olacak yoksa bir parçan mı? Yani şirket merkezin mi yoksa şuben mi? Bakın anafikir oluşmaya başlıyor. Hadi devam edelim…

Yurtdışına çıktığınızda “ne güzel yerler yaaaa?” derken, bir kafede kahvenizi sipariş edip, oranın yerel gazetelerinin iç sayfalarını muhakkak kurcalamasınız. Şehrin yaşayanlarını ve gerçek hikayelerini içeride özgün olarak yazanlardan dinlemelisiniz. Mesela kulak kabartmalısınız ve sıcak gülümsemeyle sizi karşılayan orta yaşlı insanlara “gerçekten bu şehirde yaşam nasıl? ticari durum nasıl gidiyor? Mesela enflasyonu nasıl yorumluyorsunuz?” diye sormalısınız. Dinleyip anlamaya çalışın ki, ilk şehir merkezine adım attığınızda “ne güzel yerler yaaa” dediğiniz yerlerde, gerçekten güzel mi bi’ anlamaya çalışın.

Peki nereden başlayacaksınız?

Öncelikle siz yabancısınız ve her ülke yabancı sermayeyi çekmek için bir takım teşvikler yayınlar, bunları ilgili ülkenin yerel diliyle Google’layabilirsiniz. Bunun dışında ticari ateşeliklerle görüşebilirsiniz. Yerel bir danışmanlık şirketiyle de görüşebilirsiniz. En başta belirttiğim gibi, şirket kurmak gerçekten çok basit. Her ülkenin farklı prosedürleri var. Onları yerine getirdiğinizde hiçbir sıkıntı yaşamazsınız.

Ancak en önemli soru: “ne iş yapacağınızda net misiniz?”

Bu sorunun cevabında net iseniz ve ilgili konuda tecrübeniz varsa, her girişimci gibi gözünüzü karartıp, zorlukların bilinciyle işinizin başına geçebilirsiniz. Bir süre sonra işler yolunda gitmeye başladığınızda oturumunuzu da halletmiş olacaksınız. Hatta belli mi olur, belki de keyifli bir aile ortamını orada yakalayabilirsiniz.

Nelere dikkat etmelisiniz?

Son olarak nelere dikkat etmeniz gerektiğinden kısaca bahsetmek isterim.

1. Pazar Araştırması

Henüz oraya gitmeden iyi bir pazar araştırması yapmış olduğunuzu düşünebilirsiniz ancak bir de olayları yerinde görmenizde fayda var. İşlemlere başlamadan önce birkaç toplantı yapmanızda ve mümkünse yanınızda tercüman bulundurmanızda fayda var.

2. Siyasi Ortam ve Haklar

Bazı ülkeler kişisel hak ve özgürlüklere önem vermez. Bu nedenle olası bir sıkı yönetim durumunda ilk önce tüm mal varlıklarına el koyup, ticari banka hesaplarını dahil dondurmaktadır. İstikrarsızlık dünyanın her yerinde problem oluşturmaktadır. Bu nedenle ilgili ülkenin gelişmekte olan ülkeler listesinde güvenilirliğini kontrol etmenizi tavsiye ederiz.

3. Ekonomik Durum

Ülkemizden örnek vermek gerekirse, son 3 yılda enflasyon ortalamaları %75 seviyelerine geldi, son 10 yılda Dolar/TL paritesi 5 kat arttı. Bu gibi durumlarda önceliğiniz, ilgili ülkedeki enflasyon oranlarını, İşsizlik oranlarını, Kültür Popülasyonunu, Devlet Tahvillerindeki faiz oranlarını, Piyasa faiz oranlarını, Komşu ülkelerle olan ticari anlaşmalarını ve ilişkilerini muhakkak ele almalısınız.

Başlıktaki sorumuzun cevabını verelim: “Yurtdışında şirket kurmak, uluslararasılaşma mıdır?

Uluslararasılaşmak, bir şirket kültürdür. Şirket, faaliyet alanı içerisinde en az 6-7 yıl boyunca aktif ticaret hayatında olup olgunluk dönemini yaşarken, şirketin ve çalışanlarının kültürlerini zengileştirmek, farklı pazarlara açılmak ve hatta farklı fırsatlı değerlendirmek amacıyla Ademî merkeziyetçi mantık yerine kararlarında bağımsız ancak genel yapısında merkeze bağlı bir yapı kurarak ticari hayatını sürdürecekse bunun adı uluslararasılaşmaktır.

Şayet bunun dışında herhangi bir ülkede, alım/satım yapmak, “farklı bir ülkede şube açtık biz” demek için belirli bir maliyete katlanılıyorsa, onun adına dostlar alışverişte görsün denilir ki, hem zaman hem para kaybıdır.

Kurumsal bir şirket, yıllarca bünyesinde çalışmış bir bireyi, ödüllendirmek için yurtdışındaki şubesine “tecrübe kazan ve farklı bir kültürün için yaşa, ufkun genişlesin, bana daha faydalı olursun” diyecek kadar vizyoner liderlere sahipse, çok stratejik hatalar yapmadıkça faaliyeti asırlar boyu devam edecek bir şirketten bahsediyor olabiliriz.